El lleure

Jaume Barri “Pessigolles”  –  “Res hi ha en món que a mi m’agradi tant. Com aquella sensació que sento quan…”

… Quan estem envoltat de nens i nenes, monitors, monitores i responsables del lleure. Pares i mares veient-lo i sentint-lo. Tots jugant, passant-ho bé i desitjant que no acabi.

Vikipèdia:

El lleure dit a tort oci per castellanisme (que és l’estat o vici d’inactivitat, de no treballar, de no fer res) és aquell temps lliurement dedicat als interessos propis i aficions. Per això, a l’Imperi Romà oposaven “otium” (oci) al “negotium” (el negoci, les obligacions preestablertes). Ara bé, el temps de lleure no és un temps buit, sense cap utilitat i que es perd. Per consegüent, a la Grècia clàssica el terme que significava oci (‘scholé’) també va donar origen al terme “escola”.[1]
Com establí el creador de la sociologia del lleure, Joffre Dumazedier (1915-2002), el lleure té tres funcions bàsiques: les anomenades 3D, de diversió, descans i desenvolupament personal.[2] En la societat postindustrial contemporània, l’expansió del lleure i dels sectors econòmics -que d’alguna manera li estan destinats- fan que les tres funcions (diversió, descans i desenvolupament) estiguin clarament relacionades amb el que sociòlegs i filòsofs anomenen com les societats del consum, de l’espectacle i del coneixement.[3]
Per definició, es distingeix del simple temps lliure, donat que es realitza alguna activitat que permet el creixement personal, incloent-hi en aquest creixement la relació amb altres persones. L’activitat de lleure és escollida lliurement, és modificable amb el pas del temps, té una repercussió més enllà del simple fet de passar l’estona i aporta algun guany simbòlic a qui la practica. Com a exemples destaquen: practicar algun esport, fer música per plaer, participar en l’educació no formal, associar-se en iniciatives existents o crear-ne de noves.   }

 

El lleure és fantàstic, increïble, il·lusionant, magnífic, relaxants, atrevit, agraït, reconfortant, educador, inoblidable, enriquidor, però ens hem de preparar, sobretot per allò que anomenem “lleure educatiu”. Educar en els valors socials, culturals, etc.. que inclou el vostre ideari i que fa que el vostre centre evolucioni i es caracteritzi de la resta. Tot educant jugant amb els infants.

I això es el que volem. Intentar fer un lleure millor i de quina millor forma que anat directament a la font del lleure: els monitors/res i els responsables, a vosaltres.

La nostra missió?

Desprès de tants anys, veient molts esplais i molts monitors i monitores, ens adonem que és molt i molt important la implicació i l’evolució dels agents del lleure (monitors, monitores i responsable) en l’ideari i en la implicació per assolir els objectius del centre.

Hem d’evolucionar i adonar-nos que el lleure és un estil de vida, una manera molt guapa d’educar als nens i nenes els nostres valors diaris. Llavors, en alguns casos els monitors/es i responsables s’han renovar i actualitzar constantment.

Hem d’estar en un constant aprenentatge amb tècniques, experiències  i vivències. Els agents del lleure hem de saber quin és el nostre paper, l’hem d’entendre, i aprendre i hem de ser conscients i evolucionar-lo per poder oferir un lleure més enriquidor i educatiu, sense perdre el sentit del cau/esplai/agrupament/etc i del lleure.

Vosaltres/Nosaltres sou/sóm els comunicadors del lleure. Encara que no us ho creieu/ens ho creiem, las nostra feina, la vostra feina, és molt i molt important. I per això la vostra/nostra implicació en el lleure és essencial.

Tenim clar que ser monitor,monitora o responsable és alguna cosa més que estar amb els nens i nenes. I per aquest motiu estem al teu costat.

 

El nostre equip    Contacte

 

monitorsdelleure.cat

(c) 2016

 

 

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Ver
Privacidad