SomESPLAI: Metodologies alternatives i innovació

+info i estret de: https://www.somesplai.cat/index.php/metodologies-alternatives-i-innovacio/

Autoria: Membres de l’Equip de Coordinació referents de l’Escola d’Esplac


L’Escola d’Esplac, la trobada anual de formació d’Esplac, vol generar discurs polític i educatiu entorn les metodologies educatives a l’esplai.

Què entenem per metodologia? Són les eines i mecanismes que posem en pràctica per arribar a un resultat? Són aquelles tècniques i processos que posem en pràctica des d’un enfocament pedagògic per aconseguir una reflexió o desenvolupament de competències? O com diu Larrosa, són els procediments orientats al pensament per posar en joc la sensibilitat i la intel·ligència de cada participant?

A l’esplai valorem molt la manera de fer les coses, ja que a través de la nostra metodologia volem transformar i educar, però, ens plantegem per què ho fem així? Té sentit? Seguint aquest fil ens hauríem de plantejar si som conscients de com eduquem o simplement estem educant reproduint patrons que ja venen donats des de fa temps. Què ens fa aplicar una metodologia o una altra? La metodologia que usem va acompanyada d’un procés reflexiu i de presa de consciència en el context que actuem?

És evident que cada esplai té un context únic i, per tant, una manera d’organitzar-se i fer diferent. Davant aquesta rica diversitat, a l’Escola d’Esplac, la trobada anual de formació d’Esplac, volem promoure espais de debat i reflexió per posar consciència al com eduquem i des d’aquí obrir espais per plantejar-nos si pot existir una experiència educativa sense una teoria i consciència darrere aquesta; si hi ha hagut una evolució històrica de les metodologies usades a l’esplai de la qual en som conscients i si ens cal evolucionar o innovar en una societat constantment canviant i el com fer-ho.

Aquesta Escola d’Esplac ha sorgit d’una reflexió sobre el context educatiu actual, on s’està vivint una onada de transformació i innovació al sistema educatiu de Catalunya acompanyat per les famoses “metodologies educatives alternatives”. Aquest procés de canvi que estem vivint, ens ha portat a posar la mirada en les metodologies educatives a l’esplai i qüestionar-nos com estem educant i si ens cal innovar.

El desig de canvi ha generat en diversos casos experiències molt interessants; tanmateix, tal com diu Gino Ferri, hem d’anar amb compte de no generalitzar les pràctiques transformadores sense una prèvia reflexió profunda sobre les raons i els principis que haurien d’orientar i acompanyar els processos de canvi. Fer-ho, podria comportar aplicar una tècnica sense tenir en compte el context i, per tant, no generar els canvis transformadors que es busquen.

Nosaltres entenem la innovació com una nova manera de donar resposta a un necessitat o problema i, com a resultat, entenem que aquesta és transformadora. Creiem que els processos d’innovació no passen per un canvi visible en la metodologia o manera de fer, sinó en les maneres de pensar. La innovació passa per processos de reflexió profunda i col·lectiva sobre les raons i els principis de l’aplicació d’una metodologia o una altra. Si no, pot passar que comencem a aplicar metodologies alternatives seguin un corrent que està de moda i que no vagin acompanyades d’un pensament crític.

És en aquest punt que ens preguntem: Podem innovar sense una reflexió prèvia sobre com eduquem a l’esplai? quina funció i responsabilitats tenim com a monitores i monitors? com entenem els infants? com entenem l’aprenentatge?

La manera com donar resposta i, per tant, innovar, creiem que tal com va dir Xavi Corbella, ha de sorgir d’una necessitat de canvi compartida per les educadores i educadors d’un equip, i afegim també de les participants del projecte. Volem canviar alguna pràctica? Ens sentim còmodes amb tot el que fem a l’esplai? Hi ha alguna cosa que no ens està funcionant? Creiem que tenim marge de millora? Són preguntes que poden generar petites i grans transformacions.

Amb tots aquests interrogants, esperem haver despertat curiositat i ganes de venir a l’Escola d’Esplac, on farem una mirada enrere a les nostres referents pedagògiques, analitzarem en quin punt està l’educació actualment, aprofundirem en diverses metodologies educatives i debatrem sobre quin paper tenim des dels esplais en educar per seguir transformant. No t’ho pensis més i vine a l’Escola d’Esplac!

T’hi esperem! Encara tens temps fins divendres 25 de febrer per inscriure’t.

 

 

+info i estret de: https://www.somesplai.cat/index.php/metodologies-alternatives-i-innovacio/

______________

Important. Monitorsdelleure informa:

Aquesta informació no ha sigut creada per @monitordelleure. Si vols aquesta informació al seu temps i directament de la font oficial, hauries d’anar a l’enllaç de sobre i apuntar-te a la seva llista de distribució. No te’n penediràs.

Aquí només volem fer un ressò de les notícies del lleure que publiquem nosaltres i articles d’accés públic d’altres empreses del lleure o mitjans de comunicació que en parlin. Volem ser respectuosos, per això si incomplim cap dret, demanem disculpes, i fins i tot si calgués, retiraríem l’article.

Total Page Visits: 312 - Today Page Visits: 2

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.

*

Ver más

  • Responsable: Monitors de Lleure.
  • Finalidad:  Moderar los comentarios.
  • Legitimación:  Por consentimiento del interesado.
  • Destinatarios y encargados de tratamiento: No se ceden o comunican datos a terceros para prestar este servicio. El Titular ha contratado los servicios de alojamiento web a Ionos que actúa como encargado de tratamiento.
  • Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos.
  • Información Adicional: Puede consultar la información detallada en la Política de Privacidad.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Ver
Privacidad