Saltar al contenido

Ets responsable d’un centre de lleure?

Doncs aquí alguns dels punts que a MonitorsDeLleure considerem essencials per una gestió pels responsables de lleure. Anem??

 

1.- Sigues conscient de la feina i la responsabilitat que tens…

La responsabilitat porta la maduresa, la coordinació, el raonament i la decisió. I has de començar saben que encara que no ho sembli, tu no ho saps tot. Com sempre diem, no reinventes la sopa d’alls davant de problemes. Si tens dubtes, problemes, si no tens idees, recolza’t dels teus monitors i monitores i sobretot dels monitors i monitores antics que ja no hi són i que poden tenir més experiència de la mateixa manera que aquelles persones que en saben més que tu, pares, mares….  Recorda que passi el que passi al centre, TU ets el màxim responsable; tant del centre, com dels monitors i monitores, dels infants, de la gestió, …. Sobretot dels aspectes legals i de seguretat. Tens l’ultima decisió. També els monitors i les monitores ho han de tenir clar i ser conscients de la responsabilitat que tens i que elles i ells tenen, que fer i com fer-lo pel centre. Llavors has de ser conscient de totes les decisions que has de prendre pel present i pel futur. Però no ets una reina o rei absolutista ;)

 

2.- La teva principal preferència i preocupació? Els teus monitors i monitores…

No ens enganyem. Preocupar-se i prioritzar pels monitors vol dir preocupar-se i prioritzar la teva línia educativa, la tradició, els nens i nenes, el centre, la relació…. Fixa’t que si busques el millor pels monitors i monitores, indirectament estàs cuidant al centre, als infants i tota la resta. Per nosaltres, el més important son els monitors i monitores del centre. Sense ells i elles, el ideari no és compleix. Els infants queden desatesos. El centre com a bé soci-educatiu-cultural immaterial pot anar-se a norris. El teixit educatiu pot desengranar-se. Tot un seguit de conseqüències, que ens ajudaria a comprendre com de profunda és la vinculació d’un centre de lleure amb el barri, veïns, associacions… Per això hem de cuidar als monitors i monitores de lleure.

 

3.- Gestiona els teus recursos com a millor creguis i cap a la direcció correcta,

Com a responsable, has de tenir clar tot els recursos que tens a l’abast per mirar de portar el centre i fer realitat l’ideari el mes fidedigne possible. Un dels recursos més importants son els monitores i monitores i els diners. Aquest primers els has de moure com a peces d’escacs. Els has de conèixer molt be per posar-los en la casella correcte, en el grup correcte i donar-lis les correctes responsabilitats. Un bon monitor o monitora segons les seves característiques, amb el grup adequat pot fer meravelles. Els monitors i monitores han de tenir clar aquestes habilitats i sobre tot el be que pot fer a un grup, o com a mínim TU ho has de saber i fer-li veure’l. Això hauria de preval per damunt fins i tots dels propis interessos dels monitors i monitores. Encara que sempre hem d’intentat que els monitor o monitora estiguin aguts i vulguin estar en el grup que ells o elles diguin, nosaltres hem de tenir una vista mes amplia i, si fa falta, raonar amb el monitor/a corresponent per explicar-li els seus punts forts i el perquè creiem que el centre el o la necessita en aquest grup. L’altre gestió son els diners. Sense ells no podem fer gaire cosa, encara que tinguem imaginació. I per això hem de tenir un plan efectiu de les despeses i dels ingressos, per tot l’any. Fes que cada grup sigui responsable de la despesa i ingressos que cada grup ha de tenir. Consell: Sempre hem de mirar per que els nens i nenes es beneficien de la majoria dels diners, però, un consell, utilitzar alguna petita part pel gaudiment dels monitors i monitores farà que el grup s’uneixi una mica mes.

 

4.- Confia en el teu equip.

Les monitores i els monitors també estan dins el mateix sac de les responsabilitats i també percebran i patiran el que li passi al centre de lleure. Així que portar el centre és una tasca compartida, i per això, es mereixen respecte, consideració i tenir opinió dins les decisions del centre. Sense ells i elles, el centre no funciona. Encara que tu com a responsable tens l’ultima paraula. Però deixam que et digui que estar en un centre on ningú comparteix la teva idea.. no és viable. La confiança i que et valorin comença amb el respecte. Treballa igual que tots i totes. Has de ser un exemple per elles i ells. Participa o crea activitats només per vosaltres (dinàmiques d’equip). Riu, pateix, explorar, amb ells i elles. Heu de començar a ser un equip per arribar a ser una família. Si creus en ells i elles,  els tractes amb respecte, civisme i els tens en compte, al final sereu imparables i estareu units. No t’equivoquis. No és cosa de poc temps. Has de perseverar. El mèrit públic per ells i elles.

 

5.- Quan arribem a responsable hem de respectar l’ideari, la tradició i els pilars del centre.

Quan arribes a un centre, has de veure, escoltar, veure, escoltar, veure, escoltar i desprès de temps centra’t en el que no funciona. I deixa el que funciona. No siguis un trencador amb tot l’anterior. Pots de ser innovador, si, però si al que hi ha ara mateix funciona, mantén-lo.  Pots fer poques millores si són necessàries. Valora tot el que ja han implantat els antics responsables, e intenta mantindre’l. Quan arribem com a responsable no vol dir “ara faig el que jo vull”. Més al contrari: “que no és noti que estic”. “Aniré a poc a poc”. Les tradicions es millors no anular-les, però si millorar-les, sempre que siguin coherents amb el temps que vivim i que siguin consensuades amb tots el monitors i monitores. Encara així, tu com a responsable pots tenir una visió una mica mes alta que la resta. Així que explica-la be, per que tothom t’entengui i sobretot, que t’acompanyin en el camí. Parlant de l’ideari i sabent que son les bases i els ciments pedagògic del centre, has de tenir en compte que totes les activitats del centre de lleure es basen en aquestes idees. Això vol dir que hem de tenir clar que aquestes idees, han d’estar present a les activitats del centre. lavors hem de vigilar, controlar i introduïr-les en cas que no estigueixin. Cal que les monitores i monitors tambè ho tinguin present. I es tasca nostra fer la formació correcta per introduïr-les a les activitats. Tambè pot ser una tasca nostra el fet de revisar-les i actulitzarles.

 

6.- El treball de relacions públiques.

La tasca pendent. Sé conscient de les relacions públiques que l’esplai ha de tenir; els pares, el barri, les associacions i comerços. Fes activitats interactuant i col·laborant amb ells. Això farà que el teixit del barri sigui mes fort, i sobretot, la confiança i l’ajuda. No hi ha res millor que participar en activitats del barri i que el barri et tingui en compte a l’hora de fer projectes o de participar en actes. Fixa’t que els centres de lleure s’omplen amb un % molt gran de la gent del barri, de la gent del costat. Així que ja saps que ets una entitats visible pel teu barri, així que hem de participar en totes les activitats possibles, sempre que els seus objectius estiguin dins del nostre ideari i amb el consens dels nostres monitors i monitores.

 

7.- Comença a treballar en el teu traspàs

mínim 1 any abans de marxar (2 anys l’ideal per nosaltres). Al final marxaràs del centre; ho saps. No ho deixis per al final. Està dins de la teva missió com a Responsable. Forma als monitors i monitores i sigues conscient que ells i elles seran els que portaran el centre. Agafa l’essència del centre, els teus coneixement i fes que ells candidats sentint el centre a la seva manera, però amb el teu coneixement. Guia’ls i ajuda’ls. T’ho agrairan.

Aquest procés te 3 etapes;

  1. L’etapa prèvia (2 anys abans) que consisteix en comunicar i fer codirector/a al monitor/a escollit. Tot ho feu els dos.
  2. L’etapa realització (1 any abans) que consisteix en que el nou director/a faci les teves funcions. Tu estaràs per ajudar, recolzar i corregir.
  3. L’etapa post que consisteix en, una vegada has sortit del centre, ajudar al nou director en cas que et cridi. Fer visitar i interessar-se de com va, també està be.

Recorda. No deixis mai a un equip totalment nou i sense experiència gestionant un centre de lleure. Sona molt això de :”es que nosaltres també ens vam trobar en aquesta situació”, o, “així aprenen millor”. NO!. Segur que els que queden intenten fer-lo el millor possible i amb molta passió però el que estem fem és que el centre de lleure retrocedeixi esglaons de la escala de evolució, tranquil·litat, estabilitat, formació, confiança, experiència, que hem fet i adquirit ens els últims anys i potser també, de imatge pública.

 

8.- Pots ser divertit, dinàmic, empàtic, col·lega ..

però sobretot responsable i conscient del teu treball. No perdis el nord. Els monitors i monitores ho han de tenir clar. I no pot haver malentesos. Han d’entendre i veure que ets un més del equip. Però que tens responsabilitats com a Responsable del centre. I això preval sobre tota actuació fora del centre que pugui posar en risc aquesta imatge. Una cosa no eximeix de l’altre. Com a responsables has de prendre decisions (intenta sempre consensuades) que poden afectar a activitats, monitors, monitores, diari… Així que tothom ho hem de tenir molt clar: Ets el/la responsable.

 

9.- Tracta, treballa i gestiona el trimestre en curs

i al mateix temps al trimestre següent o fins i tot als dos següents. Planificant amb tota mena de detalls, activitats. EL centre t’ho agrairà i també els monitors i monitores. No és gens senzill però l’anticipació ho es tot. Dins d’aquesta gestió hi és tot el relacionat amb els monitors i monitores, amb el centre….Les formacions, els plans, les activitats important, documentació, reunions, monitors per grup… Això no vol dir que el que tu diguis s’ha de complir. Recorda que les decisions han de tenir un recolzament total o gairebé. L’anticipació es la mare de la gestió. La previsió del teu plan anual és molt important.

 

 

10.- La formació et forma a tu i als monitors i monitores.

Fes o planifica 4 o més formacions anuals per a tots i totes amb professionals i no professionals, sempre que entenguin del tema, com pares, mares, amics, etc… Avalua i descobreix els punt dèbils dels monitores i monitores i el teu, i mira de enfortir-los amb formacions. Fes formacions dinàmiques e interessants. El món es mou i canvia cada dia. Nosaltres també ho hem de fer. El més important d’una formació sobre tot és que es pugui fer servir el més aviat possible, per què és un tema que el tenim damunt constantment. No facis formacions inútils que no porten a res. I surt de tot el que pot comportar una formació estàndard; fes-la al carrer o la muntanya, fes-la a la nit, a una casa rural o de colònies, fes que els monitors i monitores proposin idees per aquestes formacions…

 

11.- Els diners, igual que tots els recursos, és un bé escàs.

Gestiona’ls i fes-los servir bé. Els diners no són teus. Normalment prové de fons públics i de l’aportació dels pares i mares al centre. És mereixen que es destinin de manera coherent. Sembla i pensem que els diners no son importants, però no és cert (encara que la imaginació fa molt). Els diners no compren les idees ni l’alegria i menys l’educació. Però sense ells no podem comprar material, ni tot allò que farà que les nostres activitats e idees agafin les formes. Hem de tenir clar que no som una empresa. Som una organització sense ànim de lucre. Així que estalvia per previsió i no t’ho gastis tot. Prova a que cada responsable de grup gestioni els dinerets que els corresponguin. I com a responsable, treballa amb el tresorer per tenir controlades les despeses i els ingressos. Consell: reserva una petita quantitat de diners per gaudir entre els monitors en forma de petit dinar o sopar o fins i tots una petit cap de setmana en un càmping. Ells/Elles/Tu segur que us ho mereixeu.

 

12.- La documentació i la burocràcia… buff quin pal.. però

Resultado de imagen de burocracia y papeleo

l’hem de fer. I és més, l’hem de facilitar al usuaris. Hi ha moltes vegades que tendim a tenir molta informació addicional, duplicada… Hem de revisar-la, unificar-la i crear de nova si fa falta. Vigila amb la protecció de dades. Per sort, si pertanys a una associació més gran, aquestes solen tenir portals segurs a on poden allotjar tota la vostra informació tenint present la llei de protecció de dades. Haurien de tenir a la associació de lleure la documentació bàsica en paper. tota la resta a llocs segur i legals.

 

 

13.- . Els capgrossos … a les festes.

La nostra experiència ens diu que a vegades els responsables ens capfiquem en ideés que només entenem nosaltres i son totalment estranyes o difuses pels monitors i monitores. Les hem d’explicar molt be, millor i de manera coherent i entenedores. Només d’aquesta manera farem partícip als monitors i monitores de la nostra idea, que sempre anirà en línia amb l’ideari de l’esplai. No podem imposar les nostres idees quan cap agent del lleure, monitores i monitors, ens recolza. Si fas canvis pensa’ls de detingudament i amb consciència. Necessitem el suport dels agent del lleure. Així que si la teva idea no agrada i no convenç a ningú, canvia-la.

 

 

Així que ja ho sabem. Realment ser responsable NO ES FÀCIL, ni ràpid, però arriba a ser MOLT I MOLT GRATIFICANT!

 

 

Vols que parlem amb el vostre centre d’aquest tema gratuïtament?

Xerrada gratuïta als primers 15 centres que ens enviïn un e-mail a  info@monitorsdelleure.cat

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*

Información básica sobre protección de datos

  • Responsable Monitors de Lleure.
  • Finalidad Moderar los comentarios. Responder las consultas.
  • Legitimación Tu consentimiento.
  • Destinatarios 1and1.
  • Derechos Acceder, rectificar y suprimir los datos.
  • Información Adicional Puede consultar la información detallada en https://monitorsdelleure.cat/aviso-legal/.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Pin It on Pinterest

Esta web utiliza cookies puedes ver aquí la política de cookies. Si continuas navegando estás aceptándola