Doncs aquí alguns dels punts que a MonitorsDeLleure considerem essencials per una gestió pels responsables de lleure. Anem??

 

1.- Sigues conscient de la feina i la responsabilitat que tens…

La responsabilitat porta la maduresa, la coordinació, el raonament i la decisió. I has de començar sabent que encara que no ho sembli, tu no ho saps tot. Com sempre diem, no reinventis la sopa d’alls davant de problemes. Si tens dubtes, problemes, si no tens idees, recolza’t dels teus monitors i monitores i sobretot dels monitors i monitores antics que ja no hi són i que poden tenir més experiència de la mateixa manera que aquelles persones que en saben més que tu, pares, mares…. Recorda que passi el que passi al centre, TU ets el màxim responsable; tant del centre, com dels monitors i monitores, dels infants, de la gestió, …. Sobretot dels aspectes legals i de seguretat. Tens l’última decisió. També els monitors i les monitores ho han de tenir clar i ser conscients de la responsabilitat que tens i que elles i ells tenen, que fer i com fer-lo pel centre. Llavors has de ser conscient de totes les decisions que has de prendre pel present i pel futur. Però no ets una reina o rei absolutista 😉

 

 

2.- La teva principal prioritat i preocupació? Els teus monitors i monitores…

No ens enganyem. Preocupar-se i prioritzar pels monitors vol dir preocupar-se i prioritzar la teva línia educativa, la tradició, els nens i nenes, el centre, la relació…. Fixa’t que si busques el millor pels monitors i monitores, indirectament estàs cuidant al centre, als infants i tota la resta. Per nosaltres, el més important són els monitors i monitores del centre. Sense ells i elles, l’ideari no es compleix. Els infants queden desatesos. El centre com a bé socioeducatiu-cultural immaterial pot anar-se’n a norris. El teixit educatiu pot desgranar-se. Tot un seguit de conseqüències, que ens ajudaria a comprendre que profunda és la vinculació d’un centre de lleure amb el barri, veïns, associacions… Per això hem de cuidar als monitors i monitores de lleure.

 

3.- Gestiona els teus recursos com a millor creguis i cap a la direcció correcta,

Com a responsable, has de tenir clar tots els recursos que tens a l’abast per mirar de portar el centre i fer realitat l’ideari el més fidedigne possible. Un dels recursos més importants són els monitores i monitores i els diners. Aquests primers els has de moure com a peces d’escacs. Els has de conèixer molt bé per posar-los en la casella correcta, en el grup correcte i donar-los les correctes responsabilitats. Un bon monitor o monitora segons les seves característiques, amb el grup adequat pot fer meravelles. Els monitors i monitores han de tenir clar aquestes habilitats i sobre tot el bé que pot fer a un grup, o com a mínim TU ho has de saber i fer-li veure’l. Això hi hauria de prevaler per damunt fins i tot dels mateixos interessos dels monitors i monitores. Encara que sempre hem d’intentar que els monitors o monitores estiguin aguts i vulguin estar en el grup que ells o elles diguin, nosaltres hem de tenir una vista més àmplia i, si fa falta, raonar amb el monitor/a corresponent per explicar-li els seus punts forts i el perquè creiem que el centre el o la necessita en aquest grup. L’altra gestió són els diners. Sense ells no podem fer gaire cosa, encara que tinguem imaginació. I per això hem de tenir un pla efectiu de les despeses i dels ingressos, per tot l’any. Fes que cada grup sigui responsable de la despesa i ingressos que cada grup ha de tenir. Consell: Sempre hem de mirar perquè els nens i nenes es beneficien de la majoria dels diners, però, un consell, utilitzar alguna petita part pel gaudiment dels monitors i monitores farà que el grup s’uneixi una mica més.

 

4.- Confia en el teu equip.

Les monitores i els monitors també estan dins el mateix sac de les responsabilitats i també perceberen i patiran el que li passi al centre de lleure. Així que portar el centre és una tasca compartida, i per això, es mereixen respecte, consideració i tenir opinió dins les decisions del centre. Sense ells i elles, el centre no funciona. Encara que tu com a responsable tens l’última paraula. Però deixa que et digui que estar en un centre on ningú comparteix la teva idea.. no és viable ni funcional. Els temps de la inquisició ja han passat. La confiança i que et valorin, comença amb el respecte. Treballa igual que tots i totes. Has de ser un exemple per elles i ells. Participa o crea activitats només per vosaltres (dinàmiques d’equip). Riu, pateix, explorar, amb ells i elles. Heu de començar a ser un equip per arribar a ser una família. Si creus en ells i elles, els tractes amb respecte, civisme i els tens en compte, al final sereu imparables i estareu units. No t’equivoquis. No és cosa de poc temps. Has de perseverar. El mèrit públic per ells i elles.

 

5.- Quan arribem a responsable hem de respectar l’ideari, la tradició i els pilars del centre.

Quan arribes a un centre, has de veure, escoltar, veure, escoltar, veure, escoltar i després de temps centra’t en el que no funciona. I deixa el que funciona, de moment. No siguis un trencador amb tot l’anterior. Pots ser innovador o innovadora, si, però si al que hi ha ara mateix funciona, mantén-lo. Pots fer poques millores si són necessàries. Valora tot el que ja han implantat els antics responsables, i intenta mantenir-ho. Quan arribem com a responsable no vol dir “ara faig el que jo vull”. Més al contrari: “que no es noti que estic, per ara”. “Aniré a poc a poc”. Les tradicions és millor no anul·lar-les, però si millorar-les, sempre que siguin coherents amb el temps que vivim i que siguin consensuades amb tots els monitors i monitores. Així i tot, tu com a responsable pots tenir una visió una mica més alta o futurista que la resta. Així que explica-la bé, perquè tothom t’entengui i sobretot, que t’acompanyin en el camí. Parlant de l’ideari i sabent que són les bases i els fonaments pedagògics del centre, has de tenir en compte que totes les activitats del centre de lleure es basen en aquestes idees. Això vol dir que hem de tenir clar que aquestes idees, han d’estar present a les activitats del centre. Llavors hem de vigilar, controlar i introduir-les en cas que no estiguessin. Cal que les monitores i monitors també ho tinguin present. I és tasca nostra fer la formació correcta per introduir-les a les activitats. També pot ser una tasca nostra el fet de revisar-les i actualitzar-les.

 

6.- El treball de relacions públiques.

La tasca pendent. Sé conscient de les relacions públiques que l’esplai ha de tenir; els pares, el barri, les associacions i comerços. Fes activitats interactuant i col·laborant amb ells. Això farà que el teixit del barri sigui més fort, i sobretot, la confiança que el barri tindrà en vosaltres i l’ajuda que fem pel barri. No hi ha res millor que participar en activitats del barri i que el barri et tingui en compte a l’hora de fer projectes o de participar en actes. Fixa’t que els centres de lleure s’omplen amb un % molt gran de la gent del barri, de la gent del costat. Així que ja saps que ets una entitat visible pel teu barri, així que hem de participar en totes les activitats possibles, sempre que els seus objectius estiguin dins del nostre ideari i amb el consens dels nostres monitors i monitores.

 

7.- Comença a treballar en el teu traspàs

Mínim 1 any abans de marxar (dos anys l’ideal per nosaltres). Al final marxaràs del centre; ho saps. No ho deixis per al final. Està dins de la teva missió com a Responsable. Forma als monitors i monitores i sigues conscient que ells i elles seran els que portaran el centre. Agafa l’essència del centre, els teus coneixements i fes que ells candidats sentint el centre a la seva manera, però amb el teu coneixement. Guia’ls i ajuda’ls. T’ho agrairan.
Aquest procés té 3 etapes;
1.- L’etapa prèvia (dos anys abans) que consisteix a comunicar i fer codirector/a al monitor/a escollit. Tot es farà entre tots dos. Encara que les decisions les prendràs tu. Li hauràs d’explicar el perquè del teu raonament. Recorda que en aquest moment no és un monitor o monitora és un corresponsable i es mereix la teva visió i raonament.
2.- L’etapa de realització (1 any abans) que consisteix en el fet que el nou director/a faci les teves funcions. Tu estaràs per ajudar, donar suport i corregir. 

3.- L’etapa post que consisteix en, una vegada has sortit del centre, ajudar al nou director en cas que et cridi. Fer visites regularment i interessar-te de com va, que ha fet. Repassa les seves decisions, i parleu, parleu, parleu. No és moment d’esbroncades, sinó de suport, bones paraules i redirecció si es cau.

Recorda. No deixis mai a un equip totalment nou i sense experiència gestionant un centre de lleure. Sona molt això de:”és que nosaltres també ens vam trobar en aquesta situació”, o, “així aprenen millor”. NO!. Segur que els que queden intenten fer-lo el millor possible i amb molta passió, però el que estem fem és que el centre de lleure retrocedeixi esglaons i possiblement una involució i retrocés en tranquil·litat, estabilitat, formació, confiança, experiència, que hem fet i adquirit en els últims anys i potser també, d’imatge pública.

 

8.- Pots ser divertit, dinàmic, empàtic, col·lega ..

però sobretot responsable i conscient del teu treball. No perdis el nord. Els monitors i monitores ho han de tenir clar. I no pot haver malentès. Han d’entendre i veure que ets un més de l’equip. Però que tens responsabilitats com a Responsable del centre. I això preval sobre tota actuació fora del centre que pugui posar en risc aquesta imatge. Una cosa no eximeix de l’altre. Com a responsables has de prendre decisions (intenta sempre que siguin consensuades) que poden afectar a activitats, monitors, monitores, diari… Així que tothom ho hem de tenir molt clar: Ets el/la responsable.

 

 

9.- Tracta, treballa i gestiona el trimestre en curs

i al mateix temps al trimestre següent o fins i tot als dos següents. Planificant amb tota mena de detalls les activitats i les futures accions. EL centre t’ho agrairà i també els monitors i monitores. No és gens senzill, però l’anticipació ho és tot. Dins d’aquesta gestió hi és tot el relacionat amb els monitors i monitores, amb el centre…. Les formacions, els plans, les activitats importants, documentació, reunions, monitors per grup, aspectes legals, funcionals… Això no vol dir que el que tu diguis s’ha de complir. Recorda que les decisions han de tenir un suport total o gairebé. L’anticipació és la mare de la gestió. La previsió del teu pla anual és molt important.

 

 

 

10.- La formació et forma a tu i als monitors i monitores.

Fes o planifica 4 o més formacions anuals per a tots i totes amb professionals i no professionals, sempre que entenguin del tema, com pares, mares, amics, etc… Demana suport als antic monitors i monitores. Ells coneixen molt be el teu centre de lleure i segur que fins i tot, has sigut monitors i monitores teus. Així que qui millor que ells, elles, nosaltres, per ajudar-te. Avalua i descobreix els punto dèbils dels monitors i monitores i el teu, i mira d’enfortir-los amb formacions. Fes formacions dinàmiques e interessants. El món es mou i canvia cada dia. Nosaltres també ho hem de fer. El més important d’una formació sobretot és que es pugui fer servir com més aviat millor, per què és un tema que el tenim damunt constantment. No facis formacions inútils que no porten a res. I surt de tot el que pot comportar una formació estàndard; fes-la al carrer o la muntanya, fes-la a la nit, a una casa rural o de colònies, fes que els monitors i monitores proposin idees per aquestes formacions. Recorda que la formació no és basa en tu, sinó en les possibles carències o actualitzacions que necessiten les monitores i els monitors.

 

11.- Els diners, igual que tots els recursos, és un bé escàs.

Gestiona’ls i fes-los servir bé. Els diners no són teus. Normalment provenen de fons públics i de l’aportació dels pares i mares al centre. Es mereixen que es destinin de manera coherent. Sembla i pensem que els diners no són importants, però no és cert (encara que la imaginació fa molt). Els diners no compren les idees ni l’alegria i menys l’educació. Però sense ells no podem comprar material, ni tot allò que farà que les nostres activitats i idees agafin les formes. Hem de tenir clar que, en el cas d’esplais, agrupacions, etc, no som empreses. Som una organització sense ànim de lucre. Així que estalvia per previsió i no t’ho gastis tot. Prova a què cada responsable de grup gestioni els dinerets que els corresponguin. I com a responsable, treballa amb el tresorer per tenir controlades les despeses i els ingressos. Consell: reserva una petita quantitat de diners per gaudir entre els monitors en forma de petit dinar o sopar o fins i tot un cap de setmana en un càmping. Ells/Elles/Tu segur que us ho mereixeu.

 

12.- La documentació i la burocràcia… buff quin pal.. però

Resultado de imagen de burocracia y papeleo

l’hem de fer. I és més, l’hem de facilitar als usuaris i usuàries. Hi ha moltes vegades que tendim a tenir molta informació addicional, duplicada… Hem de revisar-la, unificar-la i crear de nova si fa falta. Vigila amb la protecció de dades. Per sort, si pertanys a una associació més gran, aquestes solen tenir portals segurs a on poden allotjar tota la vostra informació tenint present la llei de protecció de dades. Haurien de tenir a l’associació de lleure la documentació bàsica i sense informació confidencial en paper. Tota la resta a llocs segurs i legals. Vigileu si teniu ordinador al despatx. Val més que sigui un portàtil i que us emporteu a casa. No guardeu la informació al disc dur. Millor al núvol. Així la documentació mai estarà, o no hauria d’estar duplicada.

 

 

13.- . Els capgrossos … a les festes.

La nostra experiència ens diu que a vegades els responsables ens capfiquem en idees que només entenem nosaltres i són totalment estranyes o difuses pels monitors i monitores. Les hem d’explicar molt bé, millor i de manera coherent i entenedores. Només d’aquesta manera farem partícip als monitors i monitores de la nostra idea, que sempre anirà en línia amb l’ideari de l’esplai. No podem imposar les nostres idees quan cap agent del lleure, monitores i monitors, ens recolza. Si fas canvis pensa’ls detingudament i amb consciència. Necessitem el suport dels agents del lleure. Així que si la teva idea no agrada i no convenç a ningú, canvia-la.

 

 

 

 

Així que ja ho sabem. Realment ser responsable NO ES FÀCIL, ni ràpid, però arriba a ser MOLT I MOLT GRATIFICANT!

 

 

Fali Jiménez

 

Total Page Visits: 6559 - Today Page Visits: 49

Pin It on Pinterest

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Al hacer clic en el botón Aceptar, aceptas el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos.Ver
Privacidad