Estret i + info a: https://www.e-colonies.cat/noticia/1749/col/nies/escolars/truquen/porta
[ARTICLE PUBLICAT AL DIARI DE L’EDUCACIÓ] La recerca ens apunta quins aspectes poden contribuir a un major reconeixement de les colònies escolars. Entre altres, partir d’una fotografia precisa que no tenim; reforçar els principis d’accessibiltat i inclusió; plantejar-les amb un sentit pedagògic; o treballar-les des d’una dimensió col·laborativa i comunitària.
- Reconèixer la cartografia d’experiències: cal socialitzar pràctiques de referència d’escoles, associacions d’exalumnes, famílies o entitats educatives que a contra-corrent han assegurat la participació d’infants i joves.
- Garantir l’accés en clau econòmica: cal redoblar esforços, ja que a la pràctica hi ha alumnat que per motius econòmics no hi participa.
- Treballar el valor educatiu de les colònies amb les famílies: cal generar les condicions necessàries perquè els docents comptin amb espais de diàleg, sobretot orientats a aquelles famílies sense referents previs en l’àmbit de les colònies escolars.
- Partir d’un sentit i objectius clars d’allò que es persegueix. Això inclou clarificar les expectatives amb l’alumnat.
- Treballar-les prèviament a l’escola i des d’activitats lectives.
- Posar en pràctica activitats que permetin connexions entre diferents àrees de coneixement.
- Transformar l’experiència en aprenentatge, ja que l’alumnat necessita solidificar els seus aprenentatges. Aquí són necessàries activitats posteriors a les colònies, com ara debats, presentacions entre companys i companyes, espais de tutoria en grup, etc.
- Co-dissenyar o desenvolupar colònies amb entitats de base educativa del territori: genera millors relacions entre professionals, estableix objectius educatius compartits i una major connexió del temps lectiu i no lectiu. També promou visions més riques sobre l’alumnat.
- Potenciar la implicació familiar: el que pot semblar ara una pràctica d’innovació educativa ja fa anys que es dóna. No obstant això, cal reforçar el seu sentit estratègic, ja que convidar a determinades famílies a participar-hi pot suposar més adhesió educativa en l’alumnat.
- Connexió amb l’equip de monitoratge: les experiències d’èxit tenen en comú haver realitzat un diàleg previ per a la complementarietat de la programació educativa de l’equip de monitors i monitores amb els interessos educatius de l’equip docent.
- Reconèixer les colònies com a oportunitat d’aprenentatge pels docents: són un espai idoni per aprendre de la mateixa pràctica pedagògica, posant en pràctica noves activitats educatives o aprenent d’altres docents. Fomenten també la cohesió d’equip i permeten aprendre des de nous registres del mateix alumnat.
Són diversos els àmbits de millora que caldria abordar perquè les colònies escolars esdevinguin una pràctica normalitzada i extensa al conjunt del sistema educatiu. A continuació en destaquem dos: cal enfortir la formació específica, introduint continguts didàctics i organitzatius per tal que els docents guanyin en capacitats i confiança. Alhora, existeix marge de millora entorn del reconeixement dels docents en termes de certificació.
[Article publicat a El Diari de l’Educació]
Estret i + info a: https://www.e-colonies.cat/noticia/1749/col/nies/escolars/truquen/porta