Article del 2018 actualitzat a: 01-Setembre-2021
SI! per que després de l’estiu.. hem de preparar l’any vinent. Per nosaltres, creiem que s’ha de començar a planificar l’any vinent al Gener de l’any en curs.
Així que abans de continuar:
FELICITATS A TOTS ELS CENTRES DE LLEURE pel vostre esforç i implicació al curs 2020-2021.
NO VA SER GENS FÀCIL i AIXÓ HO HEM DE VALORAR
COMENCEU PLE DE SATISFACCIONS I SUPERACIONS EL NOU CURS
2021-2022
Peró:
Deures?
Quan és comença un nou curs, hem de revisar TOT, tot i TOT!
I què millor que fer una tancada de cap de setmana, setmanes abans del començament del curs!. Això si!. No podem anar-hi sense una preparació dels punts que hem de debatre.
No fa falta que la tancada sigui en un lloc fora ni lluny fora del centre, però sigui on sigui, hem d’estar només amb l’equip educatiu i allunyat de les interrupcions habituals del món.
Punts?
El responsable actual, juntament amb el anterior, si pot ser, i amb la resta de la junta, han de fer i supervisar tots els punts, el ordre i l’horari de la tancada (encara que desprès és modifiquin segons vagi la sessió).
En aquest punts haurien d’estar inclosos, com a propostes, els següents, encara que sempre és podrien modificar:
- Avalua el curs anterior.
- Aquest punt mereix una trobada concreta i anterior a aquesta, fins i tots ens podriem estalviar aquest punt si ja l’hem feta. Però hem de tenir clar que, en questa trobada és pel curs vinent. Encara així és pot parlar de manera general per tal de treure les parts positives i negatives del curs anterior.
- Organigrama de la nova organització, amb noms.
- Els responsables farem una organització i repartiment dels llocs i responsabilitat, entre els diferents membres de l’equip educatiu. És clar, com a proposta, hem de pensar molt bé, si la persona pot assumir aquest responsabilitat amb garanties.
- Si creiem que una responsabilitat ha de ser assumida per un monitor o monitora, hem de tenir pedagogia, per que una monitora o monitor obligat a assumir una responsabilitat pot estar en desacord i sempre es una batalla perduda.
- No sempre hem de donar la responsabilitat a les persones que s’ofereixen voluntàries. Es qüestió de pensar en el centre i en el desenvolupament personal.
- Qui dels monitores o monitors faran el curs oficial de Monitors de lleure. Quin el de responsables, quines formacions…
- Gestió, documentació del centre i aspectes legals.
- Des de la fitxa d’activitats fins la fitxa d’inscripcions, hem de revisar i actualitzar tota la documentació i dades a tots ells llocs a on les tenim.
- Com a mínim, revisar:
- Ideari
- Projecte Educatiu / Organigrama
- Fitxa d’activitats, d’inscripcions i mèdica
- Horari del centre, inclòs visites, i el preu del trimestre
- Xarxes socials / contactes
- Aspectes legals
- La privacitat de les dades.
- Nous requeriments de la nostra associació.
- Assegurences
- …
- Tenir molt clara la nova legislació del lleure i actuar en conseqüència.
- Revisem també la manera de traspassar la informació a les mares i pares. el format, els temps d’antelació
- Les dates del curs i les seves gestions
- Hem d’explicar i fer un calendari general de dates dels esdeveniments que tindrem el més aproximada possibles, per tal de planificar i quadrar l’any, incloses:
- Colònies, casals, etc.. (comenceu a reservar casa de colònies)
- Reunions importants o formacions de l’equip Educatiu (caps de setmana, …)
- Col·laboracions amb entitats terceres (del barri, de la ciutat o de l’entitat a la que esteu vinculats)
- Festes del centre, dades en les que no hi haurà lleure…
- Hem d’explicar i fer un calendari general de dates dels esdeveniments que tindrem el més aproximada possibles, per tal de planificar i quadrar l’any, incloses:
- Activitats, tècniques, jocs, cançons
- Hem de incloure un temps per explicar i representar, comentar, etc.. activitats, tècniques, jocs o cançons, amb el objectiu de ser un recurs pels monitors.
- No es gens descabellat proposar a tots els integrants de l’equip educatiu que busquin o facin una cançó, dinàmica, jocs, etc.. per presentar-la a la resta.
- Estaria molt be portar instruments musicals per amenitzar els moments morts
Molts d’aquest punts, realment son fàcils de quadrar o millorar, perquè poden canviar molt poc d’un any a l’altre. Encara així els hem de revisar…
Però que és el més important?
ELS MONITORS, LES MONITORES, L’EQUIP EDUCATIU i LA FORMACIÓ
En aquesta «tancada» cal tenir, per avançat i planificar, sempre tenint present que és per i pels monitors, monitores i responsables.:
- Saber i conèixer les característiques personals (físiques, psicopedagògiques…) de tots els membres del equip educatiu. D’aquesta manera es mes senzill assignar, un grup, un rol o una responsabilitat. Sempre queda pels responsables si aquesta assignació ha de ser pensant pel centre o pel monitor/a i el desenvolupament personal de la monitora o monitor.
- També serveix per tenir una idea de les necessites a nivell de formació que tenim tots, INCLÒS els responsables.
- Conèixer perfectament els objectius anual, i l’ideari del centre, per transmetre-ho. S’hauria de fer mitjançant dinàmiques molt concretes. Aquesta transmissió mitjanant les dinàmiques ha de ser durant tot l’any.
- Dinàmiques amb objectius molt concrets. Per aquesta tancada alguns dels objectius haurien de tenir present:
- La unió de l’equip educatiu. La confiança, cooperació, rapidesa mental, coneixements….
- Conèixer o veure alguns dels aspectes personal dels membres del teu equip.
- Esdevindre les mancances i habilitats dels monitors, monitores i responsables per fer un pla d’actuacions de formacions.
- …
- Converses i xerrades sobre temes més «importants» o actuals o seriosos per descobrir i veure el costat més culte, més profund, més humà del grup.
- Dinàmiques, jocs, activitats, tècniques o altres temes exclusivament per ensenyar als «nous» i per assolir-les per la resta.
Bàsicament, tot un plegat d’opcions per fer que la part més important del lleure sigui responsable, educadora, objectiva, capaç, valenta, dinàmica, autocrítica, canviadora, reactiva, transformadora, evolutiva….
i per acabar,
- El planning, els horaris, el lloc de la tancada
- Donat que sobre tot anem a descobrir-nos, conèixer-nos, a decidir aspectes i temes molt engorronidors a vegades, dons la planificació de la tancada ha de ser segons el temps que tenim. Si tenim moltes hores o més d’un dia, dons que millor que començar d’una manera lúdica, amb jocs de presentació, altres, etc..
- És important tenir un temps d’esbarjo. Molt recomanable, que les «reunions» no triguin més de 2 hores, per això cal planificar pel matí, tarda, nit…
- Si veiem que no ha molt temps, hem anar per matèria i posar damunt la taula els temes mes urgent a decidir. Per nosaltres, per monitorsdelleure.cat no hi ha opció a treure tot el relacionat amb les dinàmiques, amb els monitors, els grups, …
- El lloc depèn molt dels recursos del centre, però sempre que hi hagi nit, millor. Sempre que sigui fora del centre, millor. Aquest aspectes influeixen, però no han de ser decisoris. L’objectiu continuarà sent el fer un grup, cohesionat, fort, educador, responsable i amb coneixença del centre i del lleure.
- Ha de ser de categoria l’actitud, el positivisme i la «presencia» del/dels responsables organitzador de la tancada
Hem de dir que els responsables podem tenir avançades totes les decisions que calguin, i refrendar-les a la tancada amb al resta de monitors i monitores.
Estem d’acord que el responsable no ha de obligar a acatar aquestes decisions, però si sabem que ell o ella en la persona més adequada doncs ha de tenir una visió molt més global del centre i dels seus objectius.
Com crear els grups d’esplai?
Fali Jiménez – Cap de formadores de monitorsdelleure.cat