+ info i estret de: https://www.e-colonies.cat/noticia/1695/reconeixement/nime/aportaci/col/nies/educaci
L’ACCAC, l’Acellec i la Confederació lliuren el II Premi Interuniversitari Colònies i Educació en un acte que esdevé un clam per al reconeixement unànime de les colònies escolars al sistema educatiu del país.
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló,
s’ha compromès a crear una taula tècnica per treballar pel
reconeixement de les colònies escolars perquè ha reconegut que
“l’educació en el lleure i no formal de les cases de colònies i albergs
és fonamental per complementar l’educació formal” i per això des
d’Ensenyament volen donar un “reconeixement explícit pel seu valor”.
Així ho ha declarat en l’acte del lliurament del II Premi Interuniversitari Colònies i Educació al treball Viure la diferència, colònies inclusives,
de Roser Palomar. Durant l’acte, l’estudiant d’educació social de la
Universitat de Lleida ha presentat el projecte de colònies inclusives
per a joves amb diversitat funcional en un alberg del Priorat, que ha
estat premiat amb amb 1.000 euros i la difusió digital de l’estudi.
També ha participat al lliurament Cesc Poch, director general de l’Agència Catalana de la Joventut,
que ha recordat que “sense les cases de colònies no hi hauria hagut
renovació pedagògica” perquè “els nostres valors educatius catalans
venen de les colònies”, ha afegit.
La contribució de les colònies escolars
L’acte també ha servit per reflexionar sobre l’aportació de les colònies
escolars en el sistema educatiu català de la mà de la directora de
l’escola Tàber, Maite Roca, del professor de pedagogia aplicada a la
UAB, Edgar Iglesias, i de la directora de la Granja Escola, Cristina Gutiérrez.
Roca ha valorat molt positivament l’experiència per a la seva escola
perquè “després de les colònies som una pinya. Amb la convivència
intensa les 24 h ens coneixem molt millor entre mestres i alumnes” i
permet l’aprenentatge de manera global i directa amb la natura. També ha
reivindicat que “les colònies han de ser una aposta, s’ha de garantir
que tothom hi pugui anar perquè sigui una activitat inclusiva, no
discriminatòria”.
En aquest mateix sentit, Iglesias ha destacat que “les colònies
potencien l’educació inclusiva i vinculen tota la comunitat educativa”
però que per garantir l’equitat educativa “cal que tots els infants i
adolescents puguin participar del fet d’anar de colònies”. Les colònies
són un laboratori d’interessos per generar experiències i traslladar-les
després a l’aula, ha valorat positivament el professor.
Per la seva banda, Cristina Gutiérrez ha defensat que “una casa de
colònies és un agent de primer ordre. Una oportunitat per a l’educació
vivencial, que recordes de per vida perquè és significativa” i que les
colònies són un accelerador de competències sobretot socials i
emocionals. “Els nens i nenes necessiten l’autonomia que els donen les
convivències lluny de les famílies”, ha afegit.
Un premi que es consolida
En l’actualitat, està obert el termini de presentació de candidatures
de la tercera edició del premi, que compta amb el suport de totes les
facultats d’educació de les universitats catalanes i de la Direcció General de Joventut.
Les tres entitats (ACCAC,
Acellec i La Confederació) impulsen el guardó amb l’objectiu de
potenciar la recerca i el coneixement dels valors pedagògics de les
colònies escolars entre els alumnes de les facultats d’educació del
país. Les tres organitzacions representen la pràctica totalitat dels
propietaris i gestors de les cases de colònies de Catalunya.
El director general Cesc Poch, el conseller Josep Bargalló, el president de la Confederació, el president de l’ACCAC, Werner Estellé, i el president de l’Acellec, amb la guanyadora del premi, Roser Palomar.
+ info i estret de: https://www.e-colonies.cat/noticia/1695/reconeixement/nime/aportaci/col/nies/educaci