Saltar al contenido

JA NO VULL SER MONITOR/A! (o les primeres colònies) (3/3)

Anterior article… JA NO VULL SER MONITOR/A! (o les meves primeres colònies) (2/3)

Aquestes idees i suggeriments formen part del curs de dires, de monis, de dinàmiques i de colònies

(que quedi clar que parlem de situacions en les quals els monitores o monitores hi hagi o estiguin malament (mentalment) a les colònies per molt motius i això està ocasionant que les colònies no marxin bé i que els monitors/es s’allunyen del objectiu o de la tasca a realitzar. Són situacions que no són habituals, però existeixen. El que aquí expliquem només són possibles indicacions o idees tenint en compte que cada situació és difícil i diferent. I és clar, que aquestes situacions poden aparèixer encara que hàgim fet tot el possible per evitar-ho. Recordem que parlem i treballem amb persones. I cada persona és un món)

I ara, nosaltres (monitors i monitores) què podem fer?

Resultado de imagen de union

 

Està clar, que quan nosaltres, com a futurs monitors, vam decidir que volíem ser monitores i monitors, doncs va ser d’una manera no obligada, conscient (dins el nostre poc coneixement de la matèria), amb il·lusió, amb ganes de treballar i sabent que requeria un esforç i una implicació. I tot tenint  segurament una visió molt mes engrescadora i no tan realista.

(kit-kat) Si algú, entra al centre de lleure a fer de monitor/a (EDUCADOR/A) obligat, sense un sentit, sense una raó, per què no té una altra cosa, el responsable ha de parlar amb aquestes persones i intentar treure alguna sensació de valors, per poder decidir tenir-ho com a monitor/a i poder enardir aquests valors. Tots temin valors, potser amagats, però tots en temin. Jo com a director no contemplo l’opció de la pujada directa dels joves cap a monitors sense coneixements previs (unes pràctiques prèvies, sense unes xerrades prèvies i sense veure cap mena de valor (encara que estigui amagat). Que quedi clar, que no tothom pot servir per ser monitora o monitor i això l’hem d’entendre i portar a terme. Però és clar, sabem que la vida no és de color de rosa i sempre hi ha circumstàncies i excepcions que fan canviar els criteris.

 

Els responsables i els monitors amb més experiència, hem d’entendre i entenem que el món del lleure és molt diferent i es veu diferent des de dins. Des de fora tot són alegries, jocs, excursions, dinàmiques… I aquí és a on els experts, els “antics”, hem d’intentar explicar la realitat. Els nous benvinguts/des han de saber com funciona un centre de lleure, les responsabilitats, els rols agafats, la dinàmica, horaris, … i és clar ells també han d’entrar a la dinàmica del lleure, de mica en mica, assimilant les responsabilitats que tenen i sobretot tenim clar que ells les volen assumir. Tot això, s’han d’explicar amb cura, amb mesura, donant a poc a poc la informació.

Que quedi clar que entenem el lleure com un lloc ple d’alegries, somriures, noves experiències, … I això és el més important. Això és el que tindrem i hem d’esperar del lleure.

En línies generals

el DECÀLEG del bon inici (o almenys un d’ells)

 

 

 

Llavors, respondrem la pregunta, que podem fer nosaltres els nous monitors i monitores pel fet de ser nous davant d’un gran repte (colònies, esplai, cau…)? Doncs, des de la nostra experiència, creiem que seria bàsic arribar al lleure al menys tenint aquestes qualitats o requeriments (és clar, potser sense desenvolupar-les encara), com…

  • 1.- CONSCIENTS: de la nova dinàmica i reptes a la que estem sotmesos (reunions, activitats, calendari, preparacions, realitzacions, avaluacions, nou equip de treball, noves amistats, noves persones, opinions i manera de veure la vida. Hem de alliberar la nostra ment, judicis i prejudicis i tantejar el terreny. Hem de ser conscient que no tenim experiència en aquest terreny i potser la nostra manera de pensar no és l’adequada. Quan anem a un nou terreny hem de veure i comprendre abans d’actuar (Veni, vidi, vici). Incompetent inconscient fins a complement conscient.
  • 2.- TENAÇOS: Tenir clar que tot aprenentatge potser dur, llarg en el temps, però no podem desistir. Cada vegada que ens enfonsem, hem de treure forces sobretot dels pensaments i il·lusions del que sentíem per entrar al centre de lleure i pel que ens espera en el futur. I és clar, del suport de la resta de l’equip educatiu, que per això hi és. L’esforç ens portarà a ser un monitor i monitora. I tenir la possibilitat d’ensenyar el que hem après. Arribarà un moment en el temps de la nostra vida en el lleure o la vida que serem referents. Així és com podem evolucionar la societat.
  • 3.- TREBALLADORS i RESPONSABLES: Absorbint les tècniques, formes de treballar i actuar d’altres monitores i monitors. Hem de veure i analitzar tot el que fem i el que fa la resta. Potser fallarem molt, però cada errada és un pas cap a l’experiència. El fet de treballar ens donarà molta traça a l’hora d’enfrontar-nos als problemes del dia a dia.
  • 4.- COMUNICATIUS: Hem de comentar a les reunions tot allò que pensem que ens portarà a tenir un lleure millor. D’aquesta manera, mitjançant els comentaris de la resta de monitors i monitores podrem revisar, comprovar, equilibrar, esborrar o millorar les nostres decisions/comentaris cap al mateix sentit que l’entitat. Hem d’estar obert a la resta dels companys, donat que si ells/elles estan en el lleure, segur que cosa bona podem aprendre.
  • 5.- ACTITUD: “Sempre positiva”. Conscients que sempre hi ha problemes i temes seriosos o circumstàncies especials. En general situacions que ens posaran a prova. Llavors és feina de TOT i TOTES que mantinguem la serenitat, la confiança i les orelles ben obertes. Sempre podem trobar solucions als problemes o conflictes amb una bona actitud.  “Engrescadora” . Res millor que una actitud nova amb energia, i alegria per renovar i encomanar a la resta. Això fa molt a un centre. Renovació, “sang nova”.
  • 6.- SENSIBLES i SINCERS: No hi ha res millor que dir les coses amb sinceritat, però amb sensibilitat. Es tracta de submergir-se en un món totalment nou i d’aprendre. Hem d’omplir-nos de vivències i realitats, dir les nostres i desprendre’ns dels mites, falsedats i pensaments que no són certs. A més, les nostres paraules no sempre tenen el mateix efecte en tothom, per això és important saber que tot el que diem, potser no arriba de la mateixa manera als altres.
  • 7.- AMICS: En veritat, el lleure, la vida, aquest món, es basa en la relació amb les persones i això vol dir que hem d’interrelacionar-nos. I res millor que fer “amics”. Hem d’estar compromesos i disposat a poder escoltar i parlar dels problemes de les persones, de les reaccions, de les alegries, dels sentiments en general. Al lleure no tot es fa en la direcció MONITOR/A -> NEN/A. També existeix una relació o direcció MONITOR/A <-> MONITOR/A i sense aquesta relació, confiança, la part més important del lleure, els responsables/monitors/res, doncs no arribarem a cap lloc. Donat el moment, voldrem que algú ens ajudi, mentalment o físicament i, com persones que som, aquesta ajuda es veurà reflectida segons hagi sigut la nostra actitud/amistat, o ajuda forçada o  ajuda compromesa.
  • 8.- PACIENTS i TOLERANTS: Normalment al lleure, ens donaran responsabilitat senzilles que podem absorbir o que podem arribar a fer amb una mica de teòrica. Però a poc a poc, acompanyats de la nostra formació, tenacitat i treball passarem al segon nivell i el farem visible per als demés. Hem d’aprendre a escoltar, analitzar i a agafar les responsabilitats si estem preparats, per no caure en la dita, “Qui molt abraça poc estreny”. També en el cas de les “bronques” o dels advertiments. A vegades no podem entendre per què una monitora/monitor/responsable pot arribar a aquest moment “d’estres” i ens “crida” o n’avisa d’una manera poc apropiada, però no ens hem de posar al seu nivell. Hem d’entendre la situació, parlar amb la persona i fer-li veure. Nosaltres, els monitors nous, també haurien de poder equilibrar la balança.
  • 9.- CONDESCENDENT/EMPÀTIC/ENTENEDOR: Si la resta dels monitors/responsables ens donen les típiques “bronques” o comentaris que “com que som nous”, o “això que ho facin ells/elles” hem d’entendre potser hi ha un motiu/objectiu ocult que farà que la nostra experiència o motivació creixi. També potser per altres motius, com “perquè sempre ha sigut així” el fet que sempre les tasques més feineres o dures doncs que les facin els últims en entrar,  I és clar, això l’hem de canviar. Tothom tenim un lloc i l’hem de trobar.
  • 10.- El més important: EDUCADORS: Sabem que estem al lleure per EDUCAR. I mai ho hem de perdre de vista. El dia que en el nostre lleure no fem cas en aquesta qüestió, alguna cosa greu està fallant. Ser Educadors es prioritari, essencial. El nostre objectiu és fer créixer als infants i per arribar-hi hem d’educar-los. El joc, activitats, etc.. son els mitjans per arribar-hi.

 

En línies concretes

El PÒDIUM de l’enfrenament dels problemes

 

 

Quan tinguem el problema a sobre,… hem de ser/estar..

  • 1.- COMUNICATIUS: Comentar el problema amb algú proper i si potser, doncs amb el responsable. Per això serà necessari haver establert una comunicació oberta i sincera. Els problemes sempre han de sortir del cap per trobar una solució. Al final, a dins nostre, serà com un menjar mastegat 40 vegades, sense sabor, sense color i immenjable. En aquest moment llavors no sabrem quin és el veritable problema que tenim.
  • 2.- TRANQUILS: Res hi ha pitjor que la presa de decisions al moment amb la sang calenta. Ens hem de tranquil·litzar,  escoltar a la persona que hem escollit per parlar de l’assumpte. Hem d’entendre la situació i també què ho ha originat. Hem d’entendre el nostre paper dins el problema i d’on raig. I, és clar, hem de trobar la solució amb les persones que més poden entendre del tema. Una solució compatida i acceptada per tots o si no, com a mínim la solució més coherent pel funcionament de l’activitat.
  • 3.- ACTITUD: Tenir una actitud renovadora per saber que és el més important en cada moment i “amagar-se” o “retenir” les discussions o observacions en ver l’activitat, és una part important a tenir en compte. Està en joc que la situació es descontroli i que els infants vegin o coneguin el problema. I això no ens interessa. Preval el conjunt de l’activitat al problema personal. Però això si, no podem deixar el problema a l’oblit.

 

 

 

 

 

I això és tot. Més informació com sempre a info@monitorsdelleure.cat. Estem per i per a vosaltres.

(1) Colònies, o campaments o qualsevol activitat de lleure de més de 5 dies amb pernoctació.

Aquestes idees i suggeriments formen part del curs de dires, de monis, de dinàmiques i de colònies

Uso de cookies

La Ley 34/2002 nos obliga a avisarte de que usamos cookies propias y de terceros con objetivos estadísticos y de sesión para mejorar nuestros servicios y para que tengas una mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies

Pin It on Pinterest